Kawy Trung Nguyen

Trung Nguyen to największa w Wietnamie grupa biznesowa zajmująca się produkcją, przetwarzaniem i dystrybucją kawy.

Mało kto w Europie zdaje sobie sprawę, że Wietnam jest drugim po Brazylii producentem kawy na świecie (około 1,17 mln ton rocznie).

Kawa Trung Nguyen jest eksportowana do ponad 60 krajów, głównie do Stanów Zjednoczonych, Kanady, Wielkiej Brytanii, krajów Unii Europejskiej, Chin, Japonii i Rosji.

Oprócz produkcji i przetwarzania ziaren kawy, Trung Nguyen prowadzi ogólnokrajową sieć ponad 1000 kawiarni w Wietnamie, a w ostatnich latach powstają kolejne kawiarnie na całym świecie.

Kawa

Kawa Trung Nguyen pochodzi z plantacji w prowincji Dak Lak, położonej w północnej części Płaskowyżu Centralnego. Pierwsze krzewy kawowca zasadzili tu w połowie XIX wieku francuscy misjonarze.

Odpowiednia wysokość n.p.m., skład gleby, temperatura i wilgotność powietrza wpływają na doskonałą jakość ziaren. Kawa jest uprawiana w małych gospodarstwach. Do jej przetwarzania wykorzystuje się tradycyjne metody, np. suszenie ziaren na słońcu. Plantatorzy kawy posiadają certyfikaty Euregap i Utz Kapeh, świadczące o bezpieczeństwie upraw.

Do produkcji kaw Trung Nguyen używa się odmian Arabika, Robusta, Chari (Excelsa), Catimor. Poprzez ich łączenie uzyskuje się unikatowe i wyjątkowe w smaku mieszanki ziaren.

Historia

1996 – Dang Le Nguyen Vu, 25-latek pochodzący z chłopskiej rodziny przerywa studia medyczne i w miejscowości Buon Ma Thuot, stolicy wietnamskiej kawy, zakłada firmę Trung Nguyen. Początkowy kapitał stanowi rower właściciela oraz wiara w stworzenie znanej na całym świecie marki kawy.

1998 – otwarcie pierwszej kawiarni Trung Nguyen w Ho Chi Minh.

2001 – rozszerzenie w ramach franczyzy sieci kawiarni na cały Wietnam oraz Japonię, Tajlandię i Kambodżę. Trung Nguyen jest pierwszą wietnamską firmą, która zastosowała formę franczyzy jako znaku towarowego w kraju i za granicą.

2003 – spektakularny sukces w pałacu Zjednoczenia w Ho Chi Minh podczas Festiwalu Kawy, w którym uczestniczą tysiące gości. W ślepej próbie 89% uczestników wybiera dopiero co wprowadzoną na rynek przez Trung Nguyen kawę rozpuszczalną G7, dyskredytując giganta Nestlè instant.

2010 – produkty kawowe Trung Nguyen eksportowane są do ponad 60 krajów na całym świecie.

2012 – kawa Trung Nguyen to marka numer jeden w Wietnamie. Szacuje się, że 11 z 17 milionów wietnamskich gospodarstw domowych kupuje kawę Trung Nguyen.

Nagrody i wyróżnienia

W 2012 roku dyrektor generalny Dang Le Nguyen Vu został oficjalnie uhonorowany tytułem „króla kawy” przez National Geographic. 

W 2012 roku magazyn „Forbes” przedstawił Danga Le Nguyena Vu jako króla kawy w Wietnamie i określił go jako postać „From Zero to Hero”.

W 2011 r. marka Trung Nguyen Coffee została przedstawiona w „Financial Times” jako  przykład luksusowej marki, która dzięki połączeniu tradycji i nowoczesności zdominowała rynek kawy w Wietnamie.

W 2003 r. firma otrzymuje nagrodę „Złota Gwiazda najlepszych marek wietnamskich”.

W 2004 r. – Nagroda ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej) dla młodego przedsiębiorcy.

Przez 4 lata z rzędu (1999–2002) kawa Trung Nguyen wybierana jest przez klientów w kategorii ,,Najwyższej jakości wietnamskie towary”.

Plantatorzy kawy Trung Nguyen zostali certyfikowani przez EUREPGAP i Utz Kapeh za „bezpieczną i zrównoważoną” uprawę kawy.